Help me een educatieve kijkwijzer te maken voor {{onderwerp}} geschikt voor {{leeftijdsgroep}}
description
Met deze prompt kun je snel professionele kijkwijzers maken die leerlingen actief laten kijken, kritisch denken stimuleren en de lesstof versterken. Het bespaart tijd bij lesvoorbereiding en verhoogt de betrokkenheid van leerlingen tijdens filmvertoningen.
prompt
Help me een educatieve kijkwijzer te maken voor {{onderwerp}} geschikt voor {{leeftijdsgroep}}. De kijkwijzer moet duidelijke leerdoelen bevatten, een gestructureerde opdracht met gerichte kijkvragen, achtergrondinformatie over het onderwerp ...
try_prompt
generate_helper
disclaimerOnPageApi
tags
ai_answers
provider: openai
model: gpt-4.1-nano
**Kijkwijzer: Klimaatverandering voor groep 5-6**
---
### Doel van deze kijkwijzer:
Leerlingen begrijpen wat klimaatverandering is, waarom het gebeurt en hoe zij kunnen helpen. Ze leren kritisch nadenken over het onderwerp en krijgen inspiratie om zelf actief bezig te zijn.
---
### Leerdoelen:
- Ik weet wat klimaatverandering is.
- Ik begrijp dat mensen invloed hebben op het klimaat.
- Ik kan voorbeelden geven van veranderingen in het klimaat.
- Ik denk na over manieren om het klimaat te beschermen.
- Ik kan mijn eigen ideeën en mening delen over klimaatverandering.
---
### Achtergrondinformatie:
Klimaatverandering betekent dat het weer op aarde verandert. Dit gebeurt vooral omdat mensen dingen doen, zoals auto’s rijden, fabrieken laten werken en bossen kappen. Hierdoor komt er meer CO₂ in de lucht, wat de aarde warmer maakt. Dit zorgt voor smeltende ijskappen, stormen en droge periodes. Het is belangrijk dat wij zorgen dat de aarde niet te warm wordt en dat we goed voor onze planeet zorgen.
---
### Gestructureerde opdracht:
**Stap 1: Kijkvragen (voor zelf of klassikaal bekijken)**
1. Wat is klimaatverandering?
2. Hoe merk je dat het klimaat verandert?
3. Welke voorbeelden zie je van klimaatverandering in Nederland?
4. Waarom is het belangrijk dat we de aarde beschermen?
5. Wat kunnen wij als kinderen doen om te helpen?
**Stap 2: Kritisch nadenken (discussievragen)**
- Vind jij dat mensen altijd alles kunnen veranderen? Waarom wel of niet?
- Wat vind jij dat de grootste oorzaak van klimaatverandering is?
- Hoe zou jij de wereld kunnen verbeteren voor de toekomst?
- Waarom is het belangrijk dat we samenwerken om klimaatverandering aan te pakken?
**Stap 3: Verwerkingsopdrachten**
- Maak een tekening of poster over hoe jij de aarde kunt helpen.
- Schrijf een kort briefje aan een vriend of vriendin waarin je uitlegt wat klimaatverandering is en waarom het belangrijk is.
- Maak een lijst van kleine dingen die jij en je gezin kunnen doen om het klimaat te beschermen (bijvoorbeeld minder plastic gebruiken, fietsen in plaats van autorijden).
- Organiseer een korte presentatie of toneelstukje met klasgenootjes over klimaatverandering.
---
### Tips voor gebruik:
- Gebruik eenvoudige taal en voorbeelden die passen bij de belevingswereld van groep 5-6.
- Stimuleer leerlingen om hun mening te delen en vragen te stellen.
- Laat leerlingen hun werk presenteren of delen met de klas voor meer betrokkenheid.
- Betrek ook praktische acties, zoals het planten van bomen of energiebesparing, om de boodschap kracht bij te zetten.
---
### Einde van de kijkwijzer
Samen kunnen we onze planeet beschermen! Jij kunt al helpen, en je hebt nu meer inzicht in hoe dat kan.
provider: deepseek
model: deepseek-chat
Zeker, hier is een educatieve kijkwijzer over klimaatverandering voor groep 5-6, ontworpen volgens jouw specificaties.
---
### **Kijkwijzer: Avontuur in het Klimaat!**
**Geschikt voor:** Groep 5-6 (zelfstandig of klassikaal gebruik)
#### **Leerdoelen**
Na het kijken en het maken van de opdrachten weten de leerlingen:
* Wat klimaatverandering eenvoudig gezegd is.
* Wat de oorzaken zijn (broeikaseffect) en de gevolgen voor mensen, dieren en de natuur.
* Dat zij zelf ook dingen kunnen doen om te helpen.
* Hoe ze hun mening kunnen vormen en delen over dit onderwerp.
---
#### **Wat Ga Je Kijken?**
Je gaat een filmpje kijken over onze aarde en het klimaat. Let goed op, want daarna ga je aan de slag als echte klimaatonderzoeker!
**Titel filmpje:** *Zoek samen met je juf of meester een geschikt filmpje, bijvoorbeeld "Het Klokhuis: Klimaatverandering" of "Het Jeugdjournaal: Wat is klimaatverandering?".*
---
#### **Gerichte Kijkvragen (Tijdens het Kijken)**
*Luister en kijk goed naar het filmpje en beantwoord deze vragen.*
1. **De Aarde als Kas:** Wat is het "broeikaseffect"? Noem één voorbeeld uit het filmpje dat uitlegt hoe het werkt.
2. **Oorzaken:** Welke twee belangrijke dingen noemt het filmpje die ervoor zorgen dat de aarde opwarmt?
3. **Gevolgen:** Welke drie problemen voor dieren of mensen zie je in het filmpje? (Bijvoorbeeld: smeltend ijs, bosbranden, droogte).
4. **Oplossingen:** Welke tip om het klimaat te helpen hoor of zie je in het filmpje?
---
#### **Achtergrondinformatie voor de Leerkracht**
* **Klimaat vs. Weer:** Het is nuttig om vooraf het verschil uit te leggen. "Weer" is wat je buiten ziet (vandaag regent het). "Klimaat" is het gemiddelde weer over heel lange tijd (bijvoorbeeld: in Nederland hebben we een gematigd klimaat).
* **Het Broeikaseffect (vereenvoudigd):** Leg uit dat een deken van gassen (broeikasgassen) om de aarde zit. Deze deken houdt de aarde lekker warm. Maar door menselijke activiteiten (zoals het verbranden van brandstoffen voor auto's en fabrieken) wordt deze deken steeds dikker, waardoor de aarde *te* warm wordt.
* **Benoem de hoop:** Het is belangrijk om de nadruk te leggen op oplossingen en wat we zelf kunnen doen, om gevoelens van angst of machteloosheid te voorkomen.
---
#### **Discussievragen (Na het Kijken)**
*Praat hier samen over in de klas. Er is geen goed of fout antwoord!*
1. **Stel je voor:** Je bent een ijsbeer op een smeltende ijsschots. Hoe zou jij je dan voelen? Wat zou je nodig hebben?
2. **Vergelijken:** Welke verandering in de natuur heb je zelf weleens gezien? Bijvoorbeeld bloemen die eerder bloeien of een heel warme winterdag.
3. **Kiezen:** Wat vind je de allerbelangrijkste reden om zuinig te zijn met energie? Is dat voor de dieren, voor mensen in andere landen, of voor jezelf later?
4. **Ontwerpen:** Als jij de baas van Nederland was, welke regel zou je dan bedenken om het klimaat te helpen?
---
#### **Verwerkingsopdrachten (Kies er één of meer uit)**
**1. Maak je Eigen Klimaatposter!**
* **Doel:** Laat zien wat je hebt geleerd over oorzaken, gevolgen en oplossingen.
* **Opdracht:** Teken een grote aarde in het midden. Verdeel je poster in drie delen:
* **PROBLEEM:** Teken aan één kant wat er misgaat (bijvoorbeeld een fabriek met rook).
* **GEVOLG:** Teken aan de andere kant wat het gevolg is (bijvoorbeeld een verdrietige ijsbeer).
* **OPLOSSING:** Teken onderaan wat wij kunnen doen (bijvoorbeeld fietsen, zonnepanelen, een boom planten).
* Schrijf er een korte, krachtige slogan bij, zoals: "Help de aarde, hij is van ons allemaal!"
**2. De Klimaat-Held-Dag**
* **Doel:** Bewustwording van eigen gedrag en het gevoel van eigenaarschap vergroten.
* **Opdracht:** Kies één dag in de week waarop jullie klas extra zijn voor het klimaat. Bedenk met z'n allen drie acties voor die dag, bijvoorbeeld:
* De lichten en computers uit doen als je naar buiten gaat.
* Geen voedsel weggooien tijdens de lunch.
* Iedereen komt op de fiets of loopt naar school.
* Houd een scorebord bij om jullie successen te vieren!
**3. Schrijf een Brief aan de Toekomst**
* **Doel:** Nadenken over de gevolgen van keuzes op de lange termijn.
* **Opdracht:** Stel je voor, je schrijft een brief aan jezelf over 20 jaar.
* Schrijf hoe je hoopt dat de wereld er dan uitziet.
* Schrijf op wat je nu gaat doen om te zorgen dat die mooie wereld ook echt komt.
* Versier je brief en bewaar hem op een speciale plek.
---
Veel succes met jullie avontuur in de wereld van het klimaat! 🌍✨

