slogan3

Ontwerp een educatief kruiswoordraadsel over een onderwerp

description

Deze prompt helpt bij het creëren van boeiende leeractiviteiten die woordenschat versterken, kritisch denken stimuleren en complexe concepten toegankelijk maken. Het combineert educatieve waarde met spelelementen voor betere kennisretentie en hogere betrokkenheid.

prompt

Ontwerp een educatief kruiswoordraadsel over {{onderwerp}} voor {{doelgroep}}. Maak een raster met horizontale en verticale vakjes. Voor elke omschrijving: geef een duidelijke definitie of hint die kennis over het onderwerp test, specifice ...

try_prompt

generate_helper
disclaimerOnPageApi

ai_answers

provider: openai
model: gpt-4.1-nano
Hier is een educatief kruiswoordraadsel over fotosynthese voor basisschoolleerlingen: **Raster (6x6):** ``` 1 2 3 4 5 6 1 T R O P I J N 2 O H E 3 F O T O N E N 4 S Z U 5 Z U I L E R 6 O ``` **Definities en hints:** **Horizontale woorden:** 1. **TROPIJN** (6 letters) *Hint:* Dit is de omgeving waarin planten groeien. *Leerdoel:* Begrip van de natuurlijke leefomgeving van planten. 3. **FOTONEN** (7 letters) *Hint:* De deeltjes licht die planten gebruiken om energie te maken. *Leerdoel:* Kennis van lichtdeeltjes die een rol spelen bij fotosynthese. 5. **ZUIVER** (6 letters) *Hint:* Een woord dat beschrijft dat iets niet vervuild is. *Leerdoel:* Begrip van het belang van zuivere lucht voor planten. **Verticale woorden:** 2. **ROOIJN** (6 letters) *Hint:* Een belangrijke ijzerverbinding in planten. *Leerdoel:* Kennismaken met belangrijke stoffen in planten. 4. **ZUIVERE** (7 letters) *Hint:* Het proces waarbij planten hun eigen voedingsstoffen maken. *Leerdoel:* Inzicht in het fotosyntheseproces. 6. **O** (1 letter) *Hint:* Het symbool voor zuurstof. *Leerdoel:* Begrip van zuurstof als product van fotosynthese. **Reflectietaak:** Schrijf in een korte paragraaf uit hoe planten door fotosynthese hun voedsel maken en waarom dit belangrijk is voor mensen en dieren. --- Wil je dat ik het raster verder uitbreid of aanpas voor meer moeilijkheid of andere leerdoelen?
provider: deepseek
model: deepseek-chat
Zeker! Hier is een educatief kruiswoordraadsel over fotosynthese voor basisschoolleerlingen, met een raster van 10x10 vakjes. **Kruiswoordraadsel Fotosynthese** ``` 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ 1│ │ │B│L│A│D│ │ │ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 2│ │Z│U│R│S│T│O│F│ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 3│W│O│R│T│E│L│ │ │ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 4│A│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 5│T│E│R│U│G│ │ │ │ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 6│E│ │ │ │K│O│O│L│S│T│ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 7│R│ │ │ │ │ │ │ │O│ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 8│ │ │ │ │ │ │ │ │F│ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 9│Z│O│N│L│I│C│H│T│ │ │ ├─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤ 10│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ ``` --- ### **Horizontaal** 1. **Omschrijving:** Deel van de plant waar fotosynthese vooral plaatsvindt (4 letters) **Antwoord:** BLAD **Leerdoel:** Leerlingen identificeren het belangrijkste orgaan voor fotosynthese. 2. **Omschrijving:** Gas dat planten produceren tijdens fotosynthese en dat wij inademen (8 letters) **Antwoord:** ZUURSTOF **Leerdoel:** Begrijpen dat fotosynthese zuurstof oplevert voor levende wezens. 5. **Omschrijving:** Wat planten teruggeven aan de lucht tijdens fotosynthese (5 letters, begint met 'T') **Antwoord:** TERUG **Leerdoel:** Kritisch nadenken over de cyclus van gasuitwisseling (hint naar koolstofdioxide → zuurstof). 6. **Omschrijving:** Een ander woord voor koolzuurgas, wat planten opnemen (9 letters) **Antwoord:** KOOLSTOFDIOXIDE (past in raster als KOOLSTOF) **Verbeterd antwoord:** KOOLSTOF **Leerdoel:** Introductie van wetenschappelijke term voor CO₂. 9. **Omschrijving:** Energiebron die planten nodig hebben voor fotosynthese (9 letters) **Antwoord:** ZONLICHT **Leerdoel:** Benadrukken dat licht de drijvende kracht is voor het proces. --- ### **Verticaal** 1. **Omschrijving:** Wat planten uit de grond halen via hun wortels (5 letters) **Antwoord:** WATER **Leerdoel:** Leren dat water een essentiële grondstof is voor fotosynthese. 2. **Omschrijving:** Deel van de plant dat water en voedingsstoffen opneemt (6 letters) **Antwoord:** WORTEL **Leerdoel:** Kennis van plantendelen en hun functie in het proces. 3. **Omschrijving:** Groene stof in bladeren die zonlicht opvangt (11 letters, verkort naar CHLOROFYL) **Antwoord:** CHLOROFYL **Leerdoel:** Kennismaking met de rol van chlorofyl in fotosynthese. 7. **Omschrijving:** Suiker die planten maken als voedsel (10 letters, verkort naar GLUCOSE) **Antwoord:** GLUCOSE **Leerdoel:** Begrijpen dat fotosynthese voedsel (glucose) produceert voor de plant. --- ### **Reflectietaak** Na het invullen van het kruiswoordraadsel: 1. **Tekening:** Teken een plant en label de delen die betrokken zijn bij fotosynthese (blad, wortel). 2. **Korte uitleg:** Schrijf in je eigen woorden op hoe een plant zijn eigen voedsel maakt. Gebruik de woorden uit het raadsel: *zonlicht, water, koolstofdioxide, zuurstof, glucose*. 3. **Doordenkvraag:** "Waarom zouden mensen en dieren niet kunnen leven zonder planten?" Bespreek dit klassikaal. Deze opdracht versterkt de opgedane kennis, stimuleert woordenschatontwikkeling en moedigt kritisch denken aan over het belang van fotosynthese voor al het leven op aarde.