Help me met het implementeren van C# Source Generators voor compile-time codegeneratie
description
Met deze prompt kan de gebruiker leren hoe hij C# Source Generators kan toepassen om repetitieve of foutgevoelige code automatisch te laten genereren tijdens compilatie. Dit verhoogt de productiviteit, vermindert menselijke fouten en maakt het onderhoud van code eenvoudiger. Het richt zich op een geavanceerd onderwerp dat nog niet is behandeld in bestaande prompts, waardoor gebruikers nieuwe kennis en vaardigheden opdoen die hen helpen efficiënter te programmeren.
prompt
Help me met het implementeren van C# Source Generators om code automatisch te genereren tijdens de compilatie. Leg uit hoe ik een Source Generator kan opzetten, welk ...
try_prompt
generate_helper
disclaimerOnPageApi
tags
ai_answers
provider: openai
model: gpt-4.1-nano
Natuurlijk! Hier is een overzicht en voorbeeld om je op weg te helpen met C# Source Generators:
### Wat zijn C# Source Generators?
C# Source Generators zijn een feature van Roslyn die tijdens de compileertijd extra code kunnen genereren op basis van je bestaande code. Ze worden gebruikt om boilerplate code te verminderen en project-specifieke code automatisch te produceren.
### Wanneer gebruik je een Source Generator?
- Automatisch genereren van code gebaseerd op attributen of conventies.
- Verbeteren van prestaties door code vooraf te genereren.
- Vermijden van handmatig herhaalbare code.
### Hoe zet je een Source Generator op?
1. **Maak een Class Library project voor je generator.**
2. **Voeg de `Microsoft.CodeAnalysis.CSharp` en `Microsoft.CodeAnalysis` NuGet-pakketten toe.**
3. **Implementeer een class die `ISourceGenerator` of `IIncrementalGenerator` implementeert.**
### Voorbeeld: Genereren van ToString-methoden voor klassen met `[AutoToString]` attribuut
---
#### Stap 1: Definieer het attribuut
Maak een simpele attribute class:
```csharp
[AttributeUsage(AttributeTargets.Class, Inherited = false, AllowMultiple = false)]
public sealed class AutoToStringAttribute : Attribute
{
}
```
#### Stap 2: Implementatie van de Source Generator
Hier is een basale implementatie:
```csharp
using Microsoft.CodeAnalysis;
using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp;
using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax;
using Microsoft.CodeAnalysis.Text;
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.Linq;
[Generator]
public class AutoToStringGenerator : ISourceGenerator
{
public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
{
// Optioneel: kan gebruikt worden voor debugging
// #if DEBUG
// if (!System.Diagnostics.Debugger.IsAttached)
// {
// System.Diagnostics.Debugger.Launch();
// }
// #endif
context.RegisterForSyntaxNotifications(() => new SyntaxReceiver());
}
public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
{
// Haal de syntax receiver op
if (context.SyntaxReceiver is not SyntaxReceiver receiver)
return;
// Voeg het attribuut toe aan de compilatie, indien nog niet aanwezig
var attributeSource = @"
using System;
namespace AutoGenerated
{
[AttributeUsage(AttributeTargets.Class, Inherited = false, AllowMultiple = false)]
public sealed class AutoToStringAttribute : Attribute
{
}
}
";
context.AddSource("AutoToStringAttribute", SourceText.From(attributeSource, Encoding.UTF8));
// Verwerk alle gevonden klassen
foreach (var classDeclaration in receiver.CandidateClasses)
{
var model = context.Compilation.GetSemanticModel(classDeclaration.SyntaxTree);
var classSymbol = model.GetDeclaredSymbol(classDeclaration) as INamedTypeSymbol;
if (classSymbol == null)
continue;
// Check of de klasse het attribuut heeft
var hasAttribute = classSymbol.GetAttributes().Any(ad =>
ad.AttributeClass?.ToDisplayString() == "AutoGenerated.AutoToStringAttribute");
if (!hasAttribute)
continue;
// Genereer de ToString-methode
var classSource = GenerateToStringMethod(classSymbol);
context.AddSource($"{classSymbol.Name}_AutoToString.cs", SourceText.From(classSource, Encoding.UTF8));
}
}
private string GenerateToStringMethod(INamedTypeSymbol classSymbol)
{
var namespaceName = classSymbol.ContainingNamespace.ToDisplayString();
var className = classSymbol.Name;
// Verzamel alle properties
var properties = classSymbol.GetMembers()
.OfType<IPropertySymbol>()
.Where(p => p.DeclaredAccessibility == Accessibility.Public && !p.IsStatic)
.ToList();
// Bouw de code
var sb = new StringBuilder($@"
using System;
namespace {namespaceName}
{{
public partial class {className}
{{
public override string ToString()
{{
return $""{className} {{");
for (int i = 0; i < properties.Count; i++)
{
var prop = properties[i];
sb.Append($"{prop.Name} = {{{prop.Name}}}");
if (i < properties.Count - 1)
sb.Append(", ");
}
sb.Append(@"}}"");
}
}
}}");
return sb.ToString();
}
// SyntaxReceiver verzamelt klassen met het attribuut
class SyntaxReceiver : ISyntaxReceiver
{
public List<ClassDeclarationSyntax> CandidateClasses { get; } = new();
public void OnVisitSyntaxNode(SyntaxNode syntaxNode)
{
if (syntaxNode is ClassDeclarationSyntax classDecl)
{
// Controleer of het attribuut aanwezig is in de syntax
if (classDecl.AttributeLists.Count > 0)
{
CandidateClasses.Add(classDecl);
}
}
}
}
}
```
---
### Samenvatting
- **Maak een generator project** en registreer je syntax-ontvanger.
- **Zoek naar klassen met `[AutoToString]` attribuut.**
- **Genereer een partial class met een override voor `ToString()`** die alle properties weergeeft.
- **Gebruik het attribuut** in je klassen:
```csharp
[AutoToString]
public partial class Person
{
public string Naam { get; set; }
public int Leeftijd { get; set; }
}
```
De gegenereerde code zou er dan ongeveer zo uitzien:
```csharp
namespace jouwNamespace
{
public partial class Person
{
public override string ToString()
{
return $"Person {Naam = {Naam}, Leeftijd = {Leeftijd}}";
}
}
}
```
---
Mocht je verdere hulp nodig hebben bij het opzetten, testen, of uitbreiden van deze generator, vraag gerust!
provider: deepseek
model: deepseek-chat
Hallo! Ik help je graag met het implementeren van C# Source Generators. Hier is een complete uitleg:
## Wat zijn Source Generators?
Source Generators zijn een C# 9.0+ feature die code genereert tijdens de compilatie. Ze analyseren je code en voegen nieuwe source files toe aan de compilatie.
## Geschikte scenario's:
- Automatische methoden generatie (ToString, Equals, GetHashCode)
- Serialisatie/deserialisatie code
- Interface implementaties
- Pattern matching helpers
- API client code generatie
## Stappen om een Source Generator op te zetten:
### 1. Maak een nieuw .NET Standard 2.0 project
```xml
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
<TargetFramework>netstandard2.0</TargetFramework>
<LangVersion>9.0</LangVersion>
<IsPackable>false</IsPackable>
</PropertyGroup>
<ItemGroup>
<PackageReference Include="Microsoft.CodeAnalysis.CSharp" Version="4.0.1" />
<PackageReference Include="Microsoft.CodeAnalysis.Analyzers" Version="3.3.3" />
</ItemGroup>
</Project>
```
### 2. Maak het AutoToString attribuut
```csharp
// AutoToStringAttribute.cs
using System;
namespace AutoToString
{
[AttributeUsage(AttributeTargets.Class, Inherited = false, AllowMultiple = false)]
public sealed class AutoToStringAttribute : Attribute
{
}
}
```
### 3. Implementeer de Source Generator
```csharp
// AutoToStringGenerator.cs
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using Microsoft.CodeAnalysis;
using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp;
using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax;
using Microsoft.CodeAnalysis.Text;
namespace AutoToString
{
[Generator]
public class AutoToStringGenerator : ISourceGenerator
{
public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
{
// Registreer voor syntax notifications
context.RegisterForSyntaxNotifications(() => new SyntaxReceiver());
}
public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
{
if (context.SyntaxReceiver is not SyntaxReceiver receiver)
return;
// Zoek alle classes met [AutoToString] attribuut
var classes = FindClassesWithAttribute(context, receiver);
foreach (var classInfo in classes)
{
var source = GenerateToStringMethod(classInfo);
context.AddSource($"{classInfo.ClassName}_ToString.g.cs", SourceText.From(source, Encoding.UTF8));
}
}
private List<ClassInfo> FindClassesWithAttribute(GeneratorExecutionContext context, SyntaxReceiver receiver)
{
var results = new List<ClassInfo>();
var autoToStringAttribute = context.Compilation.GetTypeByMetadataName("AutoToString.AutoToStringAttribute");
foreach (var classDeclaration in receiver.CandidateClasses)
{
var model = context.Compilation.GetSemanticModel(classDeclaration.SyntaxTree);
var classSymbol = model.GetDeclaredSymbol(classDeclaration) as INamedTypeSymbol;
if (classSymbol != null && classSymbol.GetAttributes()
.Any(attr => attr.AttributeClass?.Equals(autoToStringAttribute, SymbolEqualityComparer.Default) ?? false))
{
var properties = classSymbol.GetMembers()
.OfType<IPropertySymbol>()
.Where(p => p.DeclaredAccessibility == Accessibility.Public && !p.IsStatic)
.ToList();
results.Add(new ClassInfo
{
ClassName = classSymbol.Name,
Namespace = classSymbol.ContainingNamespace.ToDisplayString(),
Properties = properties
});
}
}
return results;
}
private string GenerateToStringMethod(ClassInfo classInfo)
{
var sb = new StringBuilder();
sb.AppendLine($"namespace {classInfo.Namespace}");
sb.AppendLine("{");
sb.AppendLine($" public partial class {classInfo.ClassName}");
sb.AppendLine(" {");
sb.AppendLine(" public override string ToString()");
sb.AppendLine(" {");
sb.AppendLine(" return $\"");
for (int i = 0; i < classInfo.Properties.Count; i++)
{
var property = classInfo.Properties[i];
sb.Append($"{property.Name}: {{{property.Name}}}");
if (i < classInfo.Properties.Count - 1)
sb.Append(", ");
}
sb.AppendLine("\";");
sb.AppendLine(" }");
sb.AppendLine(" }");
sb.AppendLine("}");
return sb.ToString();
}
}
internal class SyntaxReceiver : ISyntaxReceiver
{
public List<ClassDeclarationSyntax> CandidateClasses { get; } = new();
public void OnVisitSyntaxNode(SyntaxNode syntaxNode)
{
if (syntaxNode is ClassDeclarationSyntax classDeclaration &&
classDeclaration.AttributeLists.Count > 0)
{
CandidateClasses.Add(classDeclaration);
}
}
}
internal class ClassInfo
{
public string ClassName { get; set; }
public string Namespace { get; set; }
public List<IPropertySymbol> Properties { get; set; }
}
}
```
### 4. Gebruik in je main project
Voeg een reference naar je generator project toe:
```xml
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
<OutputType>Exe</OutputType>
<TargetFramework>net6.0</TargetFramework>
</PropertyGroup>
<ItemGroup>
<ProjectReference Include="..\AutoToStringGenerator\AutoToStringGenerator.csproj"
OutputItemType="Analyzer"
ReferenceOutputAssembly="false" />
</ItemGroup>
</Project>
```
### 5. Voorbeeld gebruik
```csharp
using AutoToString;
[AutoToString]
public partial class Person
{
public string FirstName { get; set; }
public string LastName { get; set; }
public int Age { get; set; }
}
// De generator zal automatisch een ToString() method genereren:
// return $"FirstName: {FirstName}, LastName: {LastName}, Age: {Age}";
```
## Belangrijke punten:
1. **Partial classes**: Je hoofdklasse moet `partial` zijn
2. **Debugging**: Gebruik `#if DEBUG` met `Debugger.Launch()` voor debugging
3. **Performance**: Wees zuinig met syntax analysis
4. **Error handling**: Goede error reporting is essentieel
De gegenereerde code wordt automatisch gecompileerd en is direct beschikbaar in je applicatie!