Ontwerp een Solidity slim contract voor een gedecentraliseerd inhoudspublicatieplatform
description
Door deze prompt te gebruiken, kun je een robuust gedecentraliseerd inhoudspublicatiesysteem creëren dat makers versterkt, betrokkenheid vergroot en beveiliging tegen fraude en manipulatie waarborgt.
prompt
try_prompt
Help me een Solidity slim contract te maken voor een gedecentraliseerd inhoudspublicatieplatform. Het contract moet functies bevatten zoals inhoudsindiening: {{inhouds_indiening}}, mechanismen voor beloningen voor gebruikers: {{belonings_mechanis ... more
generate_helper
...
ai_answers
provider: openai
model: gpt-4.1-nano
Het maken van een Solidity slim contract voor een gedecentraliseerd inhoudspublicatieplatform vereist een zorgvuldige aanpak om eerlijke compensatie te waarborgen en beveiliging te garanderen. Hieronder leg ik uit hoe je dat kunt doen:
1. Eerlijke compensatie voor inhoudsmakers
a. Tokenbeloningen op basis van weergaven:
- Implementeer een token (bijvoorbeeld ERC20) dat wordt uitgedeeld aan inhoudsindieners.
- Houd een mapping bij van inhoud naar het aantal weergaven.
- Wanneer een gebruiker een artikel bekijkt, roept een functie aan die de teller verhoogt en tokens uitdeelt aan de auteur volgens een vooraf bepaald beloningsschema.
- Bijvoorbeeld:
```solidity
mapping(uint => Content) public contents;
struct Content {
address payable author;
string markdownHash; // IPFS-hash of vergelijkbare reference
uint viewCount;
uint rewardPerView;
}
function viewContent(uint contentId) public {
Content storage content = contents[contentId];
content.viewCount += 1;
// Beloning uitkeren
uint reward = content.rewardPerView;
token.transfer(content.author, reward);
}
```
b. Transparantie en controle:
- Maak alle beloningen en weergaven transparant door deze gegevens op de blockchain te registreren.
- Laat gebruikers stemmen op inhoud, wat kan leiden tot extra beloningen of reputatiepunten, afhankelijk van je ontwerp.
c. Beloningsmechanisme:
- Overweeg een escrow of reservefonds waarin een deel van de platforminkomsten wordt gestort om beloningen te financieren.
- Gebruik een mechanisme zoals een “reward pool” dat wordt beheerd door het contract en wordt verdeeld op basis van weergaven en stemmen.
2. Inhoudscuratie
a. Stemmen op inhoud:
- Laat gebruikers stemmen op inhoud om deze te cureren.
- Implementeer een stemfunctie waarbij gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en de inhoudsstatus wordt bijgewerkt:
```solidity
mapping(uint => mapping(address => bool)) public hasVoted;
mapping(uint => int) public voteCount;
function voteContent(uint contentId, bool support) public {
require(!hasVoted[contentId][msg.sender], "Je hebt al gestemd");
hasVoted[contentId][msg.sender] = true;
if(support) {
voteCount[contentId] += 1;
} else {
voteCount[contentId] -= 1;
}
// Mogelijk extra beloningen of reputatiepunten
}
```
b. Inhoudsstatus:
- Content kan worden gemarkeerd als “geaccepteerd”, “afgewezen” of “onder review” op basis van stemmen.
3. Geschiloplossing door arbitragecommissie
a. Geschillen indienen:
- Gebruikers of inhoudsindieners kunnen geschillen indienen via een functie.
- Deze geschillen worden geregistreerd en doorgestuurd naar een arbitragecommissie, bestaande uit geautoriseerde leden of via een DAO.
b. Arbitrageproces:
- De arbitragecommissie kan via een votingmechanisme of consensus besluiten welke inhoud moet worden verwijderd, aangepast of beloond.
- Het contract bevat functies om besluiten vast te leggen en acties uit te voeren:
```solidity
function resolveDispute(uint contentId, bool uphold) public onlyArbitrators {
// Bijv. inhoud verwijderen of beloning toekennen
}
```
4. Beveiligingsmaatregelen en voorkomen van ongeautoriseerde inhoudsbewerking
a. Toegangscontrole:
- Gebruik modifiers zoals `onlyOwner` of `onlyArbitrators` om kritieke functies te beschermen:
```solidity
modifier onlyArbitrators() {
require(arbitrators[msg.sender], "Geen toegang");
_;
}
```
b. Transparantie en audits:
- Houd alle belangrijke acties en wijzigingen vast via events.
- Gebruik open source en audits om kwetsbaarheden te identificeren.
c. Validatie van inhoud:
- Inhoud wordt opgeslagen off-chain (bijvoorbeeld IPFS) en alleen de hash wordt op-chain opgeslagen.
- Dit voorkomt dat inhoud direct op de blockchain wordt gewijzigd.
d. Preventie van spam en misbruik:
- Implementeer limieten op indienen, stemmen en andere acties.
- Gebruik CAPTCHA of staking van tokens als drempel voor bepaalde acties.
Samenvatting:
- Verdeel beloningen transparant en gebaseerd op objectieve metrics zoals weergaven.
- Gebruik stemmen en reputatie om inhoud te cureren.
- Betrek een arbitragecommissie voor geschillen en zorg voor beveiligde toegangscontrole.
- Beperk inhoudsbewerking tot geautoriseerde partijen en houd alle acties transparant via events.
Door deze maatregelen te combineren, creëer je een eerlijk, veilig en gedecentraliseerd platform voor inhoudspublicatie.
provider: deepseek
model: deepseek-chat
Zeker, hier is een uitgebreide uitleg voor een Solidity slim contract voor een gedecentraliseerd inhoudspublicatieplatform, inclusief de gevraagde functies en beveiligingsmaatregelen.
### Basis Structuur van het Slimme Contract
Eerst definiëren we de basisstructuur van het contract met de benodigde gegevensstructuren.
```solidity
// SPDX-License-Identifier: MIT
pragma solidity ^0.8.19;
import "@openzeppelin/contracts/token/ERC20/IERC20.sol";
import "@openzeppelin/contracts/access/Ownable.sol";
import "@openzeppelin/contracts/security/ReentrancyGuard.sol";
contract DecentraContent is Ownable, ReentrancyGuard {
IERC20 public rewardToken; // Het ERC-20 token gebruikt voor beloningen
struct Article {
address author;
string contentHash; // IPFS hash van het Markdown-bestand
uint256 timestamp;
uint256 viewCount;
uint256 totalVotes;
bool isCurated;
bool isFlagged;
uint256 disputeId; // Link naar een geschil indien van toepassing
}
struct Dispute {
address complainant;
uint256 articleId;
string reason;
bool resolved;
address arbitrator;
uint256 resolution; // 0 = ongegrond, 1 = inhoud verwijderd, 2 = author bestraft
}
Article[] public articles;
Dispute[] public disputes;
mapping(uint256 => mapping(address => bool)) public votes; // Track stemmen per artikel
mapping(uint256 => mapping(address => bool)) public viewers; // Track unieke kijkers
mapping(address => uint256) public authorEarnings;
uint256 public constant VIEW_REWARD = 10e18; // 10 tokens per weergave
uint256 public constant CURATION_THRESHOLD = 100; // Stemmen nodig voor curatie
address[] public arbitrators; // Lijst van vertrouwde arbiters
event ArticleSubmitted(uint256 indexed articleId, address indexed author, string contentHash);
event ArticleViewed(uint256 indexed articleId, address indexed viewer);
event ArticleVoted(uint256 indexed articleId, address indexed voter, bool upvote);
event ArticleCurated(uint256 indexed articleId);
event DisputeFiled(uint256 indexed disputeId, uint256 indexed articleId, address complainant);
event DisputeResolved(uint256 indexed disputeId, uint256 resolution);
constructor(address _rewardToken) {
rewardToken = IERC20(_rewardToken);
arbitrators.push(msg.sender); // Eigenaar is initieel arbiter
}
}
```
### Kernfuncties Uitgelegd
#### 1. Inhoudsindiening
Gebruikers uploaden hun Markdown-bestanden naar IPFS (een gedecentraliseerd opslagsysteem) en dienen de resulterende hash in.
```solidity
function submitArticle(string memory _contentHash) external {
require(bytes(_contentHash).length > 0, "Content hash cannot be empty");
articles.push(Article({
author: msg.sender,
contentHash: _contentHash,
timestamp: block.timestamp,
viewCount: 0,
totalVotes: 0,
isCurated: false,
isFlagged: false,
disputeId: 0
}));
emit ArticleSubmitted(articles.length - 1, msg.sender, _contentHash);
}
```
#### 2. Beloningsmechanisme voor Weergaven
Gebruikers verdienen tokens gebaseerd op unieke weergaven.
```solidity
function viewArticle(uint256 _articleId) external nonReentrant {
require(_articleId < articles.length, "Article does not exist");
require(!viewers[_articleId][msg.sender], "Already viewed this article");
Article storage article = articles[_articleId];
article.viewCount++;
viewers[_articleId][msg.sender] = true;
// Beloon de auteur
authorEarnings[article.author] += VIEW_REWARD;
emit ArticleViewed(_articleId, msg.sender);
}
```
#### 3. Inhoudscuratie via Stemmen
Gebruikers kunnen stemmen op artikelen; bij een bepaalde drempel wordt het artikel gecureerd.
```solidity
function voteArticle(uint256 _articleId, bool _upvote) external {
require(_articleId < articles.length, "Article does not exist");
require(!votes[_articleId][msg.sender], "Already voted on this article");
Article storage article = articles[_articleId];
if (_upvote) {
article.totalVotes++;
} else {
// Downvotes kunnen worden gebruikt voor curatie-algoritme
article.totalVotes = article.totalVotes > 0 ? article.totalVotes - 1 : 0;
}
votes[_articleId][msg.sender] = true;
// Curatie bij drempel
if (article.totalVotes >= CURATION_THRESHOLD && !article.isCurated) {
article.isCurated = true;
emit ArticleCurated(_articleId);
}
emit ArticleVoted(_articleId, msg.sender, _upvote);
}
```
#### 4. Geschiloplossing
Een arbitragecommissie kan geschillen behandelen over ongepaste inhoud.
```solidity
function fileDispute(uint256 _articleId, string memory _reason) external {
require(_articleId < articles.length, "Article does not exist");
disputes.push(Dispute({
complainant: msg.sender,
articleId: _articleId,
reason: _reason,
resolved: false,
arbitrator: address(0),
resolution: 0
}));
articles[_articleId].isFlagged = true;
emit DisputeFiled(disputes.length - 1, _articleId, msg.sender);
}
function resolveDispute(uint256 _disputeId, uint256 _resolution) external onlyArbitrator {
require(_disputeId < disputes.length, "Dispute does not exist");
require(!disputes[_disputeId].resolved, "Dispute already resolved");
Dispute storage dispute = disputes[_disputeId];
dispute.resolved = true;
dispute.resolution = _resolution;
dispute.arbitrator = msg.sender;
Article storage article = articles[dispute.articleId];
if (_resolution == 1) { // Inhoud verwijderen
article.contentHash = ""; // Maak inhoud onbeschikbaar
} else if (_resolution == 2) { // Author bestraffen
authorEarnings[article.author] = 0; // Verwijder verdiensten
}
// _resolution = 0: geschil ongegrond, artikel wordt terug geactiveerd
article.isFlagged = (_resolution != 0);
emit DisputeResolved(_disputeId, _resolution);
}
modifier onlyArbitrator() {
require(isArbitrator(msg.sender), "Not an arbitrator");
_;
}
function isArbitrator(address _account) public view returns (bool) {
for (uint i = 0; i < arbitrators.length; i++) {
if (arbitrators[i] == _account) return true;
}
return false;
}
```
### Eerlijke Compensatie voor Inhoudsmakers
1. **Transparant Beloningssysteem**:
- Elke unieke weergave levert een vaste hoeveelheid tokens op (`VIEW_REWARD`).
- Weergaven worden getrackt per adres om manipulatie te voorkomen.
2. **Curatie-beloningen**:
- Gecureerde inhoud kan extra beloningen ontvangen (bijvoorbeeld een bonus).
- Curatie gebeurt democratisch via community-stemmen.
3. **Uitbetalingsmechanisme**:
```solidity
function withdrawEarnings() external nonReentrant {
uint256 amount = authorEarnings[msg.sender];
require(amount > 0, "No earnings to withdraw");
authorEarnings[msg.sender] = 0;
require(rewardToken.transfer(msg.sender, amount), "Transfer failed");
}
```
### Beveiligingsmaatregelen tegen Ongeautoriseerde Bewerking
1. **Onveranderlijke Inhoud**:
- Inhoud wordt opgeslagen als IPFS-hash; wijzigingen resulteren in een andere hash.
- De `contentHash` in het contract kan niet worden gewijzigd na indiening.
2. **Toegangscontroles**:
- Gebruik van `Ownable` voor beheersfuncties.
- Alleen arbiters kunnen geschillen oplossen.
3. **Geschilmechanisme**:
- Inhoud kan worden geflagged voor review.
- Arbiters kunnen inhoud verwijderen of auteurs sanctioneren bij misbruik.
4. **Anti-Spam Maatregelen**:
- Eén stem per adres per artikel.
- Unieke weergaven worden getrackt per adres.
5. **Reentrancy Beveiliging**:
- Gebruik van `ReentrancyGuard` voor alle token-transacties.
### Aanvullende Overwegingen
- **Schaalbaarheid**: Overweeg Layer 2 oplossingen voor lagere transactiekosten.
- **Governance**: Implementeer een DAO-structuur voor community-beheer van parameters.
- **Frontend**: Ontwikkel een gebruikersvriendelijke dApp die interacteert met dit contract.
Dit contract biedt een solide basis voor een gedecentraliseerd inhoudsplatform met eerlijke beloningen en robuuste beveiliging.

